tisdag 31 januari 2012

Idag hände det :)

Idag när vi körde in till Örebro och körde runt där tyckte jag inte att det satt 100% jag kände mig nervös och det var hemskt jobbigt, gjorde småfel m.m. Kl 13.15 hade jag uppkörningstid för C, Janne (läraren) och Richard (en kurskamrat) peppade mig rejält innan. Så kommer Peter (förarprövaren) vi pratar lite, sen går jag ut för att göra säkerhetskontrollen på bilen. Det går ganska bra, känner att det är ngt litet jag missat men jag fortsätter kontrollen. Så när jag känner att jag är klar säger jag till Peter att vi kan hoppa in i hytten. Väl inne gör jag den invändiga kontrollen och beslutar mig därefter att jag är klar. Då börjar den mer "utförliga" the extended version av säkerhetskontrollen. Peter frågar mig om lastsäkringen samt däcken. Sen rullar vi ut från "startgropen", vi åker mot Marieberg köpcenter, så här blir det motorvägen framgent. Jag svänger av mot Marieberg, kör rakt fram i rondellen så hör man Peter:
- Nu blev det visst lite fel, tjejen. Vi skulle in mot köpcenter, men det är mitt fel, jag skulle varit mer tydlig. Så vi fortsätter och svänger vänster mot Mosås och vidare mot Kumla. Lite längre fram den vägen kan vi svänga ner mot Ikea så det gör vi då. Kör ner och runt i flera rondeller tills vi kommit igenom hela Marieberg så kör vi upp mot Örebro. Så följer jag anvisningen därifrån till Centrum, vidare mot Mellringe. Här får jag ju en anvisning att jag ska svänga vänster mot Mellringe några hundra kanske 300 meter längre fram. Men här gör jag ett fel, planeringen halkar, så först när jag ser skylten Mellringe så blinkar jag ju till vänster och byter körfält. Här säger Peter:
- Varför planerade du inte din körning/ körfältsbytet tidigare?
Har inget svar på den frågan, så det blir inte mkt sagt. Men vidare ska vi ju åka så det är bara att köra, men här känns det som ett stort misslyckande.. När vi börjar närma oss "startgropen" så säger Peter till mig att jag ska göra ett backprov innan vi är framme. Så vi åker in en väg och ställer oss i en "T" korsning (en liggandes sådan) sen börjar jag backa, när jag är klar säger Peter att vi ska vidare. Väl framme där vi startade frågar han hur jag tyckte det gick. Ja mumlar lite och så säger jag:
- Det är ju det du ska tala om för mig =)
- Jo det är sant men du måste ju ha fått ngn känsla över det hela.
Jag tittar på honom och funderar en stund, så säger jag:
- Jo jag hade ju några småmissar, men, jag tycker att det gick bra överlag.
Han tittar på mig så säger han:
- Ska jag bedöma helheten så är du GODKÄND, men, som du säger blev det några missar, men även saker som gick galant. Så här får du ditt tillfälliga körkort, som du får ha med dig när du kör sen tills dit ordinarie körkort kommer.

Jag blev så glad att när jag gått ur hytten springer runt hytten och skriker:

JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA jag klarade det.

Så springer jag fram till Janne och kramar om honom och sen även Richard.


Vilken känsla som infunnit sig från det skedet. Jag, Ellenor, får köra lastbil!!! Helt underbart, nu ska bara några till saker hända sen ska jag söka jobb!

Over and out

4 kommentarer:

  1. GRATTIS SIS, JAG TVEKADE ALDRIG PÅ DIN FÖRMÅGA ÄVEN OM DU INTE LITADE RIKTIGT PÅ DIG SJÄLV. DET VIKTIGASTE ÄR ATT VÅGA... OCH SEDAN TAR MAN STEGET UT! JAG DÄREMOT SKULLE ALDRIG SÄTTA MIG I EN LASTBIL SÅVIDA DET INTE VAR SOM PASSAGERARE! KRAM & HEJ
    OCH TACK FÖR STUNDEN VID MAX I SÖNDAGS =)
    JUNHE

    SvaraRadera
  2. Tack sis =) Det var jättetrevligt att se dig igen =) Går ju ett tag mellan varven tyvärr men då värdesätter man det kanske mer =)

    SvaraRadera
  3. Absolut! Följ med oss till fjällen i mars, skulle vara kul med ett par till=)
    kram och hej från mig/ junhe

    SvaraRadera
  4. Men så kul alltså! Nu kan du ta med Junhe på en åktur, vet du.
    Hon älskar lastbilar. Helst stora med en massa timmer på.;-) Kram Stina... och grattis!

    SvaraRadera