tisdag 29 januari 2013

Hemlighetsmakeri....

Min älskade make och bästa vän hade världens "hyss" för sig förra veckan.. Han hade berättat lite tidigare att vi skulle iväg under helgen den 25-27 men inte vart vi skulle.. Jag hade världens huvudbry.. Tycker det är jättespännande med överraskningar men samtidigt vill man ju veta vad som ska hända..

Men min älskling vägrade säga vart vi skulle trots att jag tjatade och tjatade..

Så kom äntligen fredag, han kom hem strax efter jobbet och hoppade in i duschen, jag hann inte det under dagen själv då Elise inte ville sova.. (Har inte kommit in i vardags lunket än med vad man kan o inte kan göra när hon är vaken..) Så åkte vi iväg, så säger jag att jag har mina aningar.. Amoz frågar då vad jag tror.
- Antingen är vi påväg till Vingåker eller Linköping (gör en paus och tänker lite så tillägger jag) eller Falköping.. Men du kommer väl bara säga NÄÄEE oavsett..
-NÄÄEE säger han då och skrattar..
Vi åker mot Kumla, då räknar jag bort Falköping direkt då det inte är mot det hållet vi åker..
Vi passerar Kumla och åker mot Norrköping (den vägen kan man åka både till Vingåker och Linköping) så det finns fortfarande möjlighet att åka till någon av ställena.. Men så passerar vi avfarten mot Linköping, nu är jag övertygad om att vi ska till Vingåker.. Så närmar vi oss Vingåker och jag kommer då på att vi glömt Elise`s nappflaska.. Då säger Amoz att vi kan svänga förbi affären i Vingåker för att skaffa det, då vi känner till affären ganska bra samt hittar till den =)
Väl framme vid affären så går vi in och den första vi ser där är mamma*. Vi kramas och hälsar och hon frågar om vi kan skjutsa henne hem så slipper hon ringa pappa** för att bli hämtad.. När vi handlat klart så kör vi hem henne och säger hej till pappa innan vi sätter oss i bilen för att åka vidare. Vi åker upp på en gata för att svänga runt en annan gata som tillslut tar oss tillbaka till mamma o pappas hus. Där kliver vi av och packar ur all packning samt matvaror och såklart även Elise.

Amoz tyckte att det var jättekul att "skämta" om resan men det gjorde inte jag dessvärre, var en aning sur för förväntningen hade tilltagit ganska så rejält, allt möjligt hade börjat snurrat uppe i huvudet, men var väl sur 5 minuter innan det släppte och jag kunde ta det lugnt.. Under tiden fixade mamma och Amoz middagen. Tyvärr blev det inga bilder av maten, men gott var det verkligen..

Förrätten blev fisk och skaldjurssoppa med gratinerad chèvreost (typ likadan vi hade helgen innan med grannarna) Varmrätten blev köttfärsrullader i skinka (tror jag det var) med pommes riktigt supergott..
Efterrätten hade mamma bakat en äppelkaka med pinjenötter, supergod och den smakade inte så mycket äpple heller.. Vi gick och la oss ganska så omgående efter måltiden, var så trötta så tror inte klockan var mer än 21:30..

Lördag morgon fick vi en lugnt frukost och fixade i ordning diverse, bl a packa om väskan vi hade med oss från oss till att packa om i en mindre väska. Sen fick jag testa baddräkter för om ifall att vi skulle bada.. Så nu har jag en baddräkt också.. När vi var klara med allt satte vi oss i bilen och åkte iväg.. Amoz hade programmerat GPSen och jag försökte se hur långt vi skulle åka, men det visade sig vara en onödig grej. Då vi åkte ner på stan och parkerade typ vid järnvägsstationen. Här blev jag ännu mer förbryllad.. Det stod en buss bortanför vår bil som skulle till Sthlm, vi klev ur bilen och gick mot den bussen. Både mamma och Amoz diskuterade huruvida det var den bussen vi skulle åka eller inte. Amoz frågade busschaförskan men hon sa att vi skulle ta nästa.. Som skulle komma strax.. Bussen åkte iväg och vi väntade 5-10 minuter och då kom en annan buss.. BIRKA CRUISES tror jag det stod på den.. Nu föll ju en polett ner.. Vi skulle alltså på en kryssning :) Jag frågade då om vi skulle träffa på någon mer vi kände men ingen visste något. Efter några timmar på bussen så kom vi fram till terminalen. Massor med folk...Vi går och ställer oss vid ett "bord" och väntar på att få komma fram i kön.. Men så plötsligt ser jag Samuel stå i kö längre bort, samt hans ena dotter Manda påväg mot oss.. Vad kul att få träffa hela familjen på min mans sida igen. Senast var i Oktober på föräldrarnas bröllopsdag. Så jag går fram och kramar om honom för att skynda ikapp Sandra (svägerskan) och Melina som är påväg till toaletten.. När alla är samlade igen går vi iväg för att ställa oss i kön till båten. Men vi var först på plats typ.. Så fick vi vänta ca 30-40 minuter innan dom släppte in oss..

Väl på båten fick vi sitta och vänta på att få tillgång till hytten.......

Fortsättning följer...




* Amoz mamma
** Amoz pappa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar